Stäng denna sökruta.

Källbottens IK en idrottsförening i Ludvika startad 1964

Värdegrund

Alla ska känna glädje och gemenskap. Vi tränar för att må bra utifrån våra egna förutsättningar oavsett ambition. Vi vill inspirera barn och ungdomar till ett livslångt intresse för skidåkning och löpning

Verksamhetsidé

Föreningens verksamhet utgår från Svenska Skidförbundets strategi ”skidor hela livet” som innebär att alla, oavsett ålder eller bakgrund ska få möjligheten att upptäcka glädjen med att åka skidor oberoende av om man vill tävla eller bara åka skidor för välbefinnande. Det är glädjen med skidåkning som ska framhållas.

Källbottens IK strävar efter att anpassa verksamheten så att alla medlemmar ska kunna känna glädje i sitt utövande. Målsättningen är att föreningskulturen ska vara inkluderande och kan hantera både tävlings-och motionsidrott.

Verksamhetsmål och strategi

• Att skapa gemenskap och glädje
  • Vi vill ge medlemmarna möjlighet till träning i form av löpning, längdskidåkning, rullskidor, terräng tävling, barmarks träning, stavgång och allmän styrketräning.
  • Att väcka intresse för skidåkning hos barn och ungdom
  • Vi vill inspirera och ge möjlighet för barn och ungdomar att träna och känna gemenskap i skidsporten. Vi ska arrangera och medverka i olika aktiviteter där barn och unga får prova på att åka skidor.

Föreningens verksamhet

Verksamheten delas upp i några huvudområden. Träning för barn, ungdomar och vuxna både höst och vinter, terränglöpning under vår och höst, skidåkning under vintersäsongen, tävlingsverksamhet, sponsring, styrelsearbete och utveckling av arenan.

Anläggningen

Konstsnö har blivit ett måste för att vi skall kunna erbjuda skidåkning under vintern. Vi lägger konstsnö på delar av vårt elljusspår så snart vi får tillräckliga minusgrader. Belysningen på planen och såklart i elljusspåret.

Klubbstugan

Vi låna ut stuga och skidutrustning vilket bla. utnyttjas ofta av kommunens skolor samt av företag till olika event och olika friluftsaktiviteter.